Skip to content

Weet jij wat het bezoekersgedrag is op jouw website?

Heb jij enig idee of je überhaupt websitebezoekers hebt? En als ze er dan zijn, wat ze dan precies doen? Klikken ze ergens op? Klikken ze ook daar waar JIJ wilt dat ze op klikken? Met andere woorden werkt jouw website ook voor jou?

Waarom?

Als webdesigner vind ik dat reuze interessant. Het is ook een soort controle; heeft jouw strategie om ergens bepaalde knoppen neer te zetten ook gewerkt? Je hebt er tenslotte over nagedacht waarom je bepaalde knoppen/links daar neer hebt gezet op die specifieke plek op je pagina. Het is dan ook wel leuk om te zien of dat dan ook zo werkt. En als dat niet zo is, zoals jij dacht dat het wel zou werken, waarom dan niet? Want dan ligt daar nog een uitdaging en ruimte voor verbetering!

Welke tool?

Met o.a. Hotjar kun je dit onderzoeken en dat vind ik dan weer super leuk. Waarom? Buiten het feit dat het een gratis tool is voor een x-aantal dagen, zie je ook daadwerkelijk waar jouw websitebezoeker met zijn muis/cursor op je site heen gaat. Dit zie je door zogenoemde heatmaps; daar waar ze vaak komen heeft een andere kleur op de pagina die ze dan bezocht hebben, dan waar ze niet zo vaak of helemaal niet komen. Ook kun je door middel van een filmpje precies zien, welke pagina’s ze bezocht hebben en hoe ze hier door heen scrollen. Blijven ze hangen om bijv. teksten ook echt te lezen of scrollen ze als een idioot naar beneden en hup naar de volgende pagina of zijn ze juist weer snel weg? Hoe lang blijven ze op je site/pagina? Welke pagina’s zijn in die periode vaak bezocht? Je kunt ook zien welke pagina’s er bezocht worden door die ene websitebezoeker. Ook kun je vragen om feedback van je websitebezoeker. Er wordt dan een ‘button’ op je site geplaatst, waar jouw websitebezoeker zijn mening achter kan laten. Dat kan best handig zijn.

En wat leren we hier dan van?

Ik vind het echt super leerzaam, maar ook best grappig. Het is namelijk best bizar om te zien hoe er door je site heen gegaan wordt. Voor mij is dat juist leerzaam, want als er bijvoorbeeld met alle overtuiging een button wordt geplaatst omdat de bezoeker daardoor getriggerd zou moeten worden om erop te klikken, zodat hij/zij bijv. een bepaald product/event bij je afneemt waar hij dan komt d.m.v. die button én jouw bezoeker klikt er niet op, tja dan gaat die button dus geheel zijn doel voorbij! Maar ja, waar ligt dat dan aan? Is het de positie van dit button? Staat hij rechts op je site in plaats van links? Is het de kleur? Waardoor hij niet opvalt. Is het de tekst in die button? Spreekt die tekst niet aan om er op te klikken? Heeft die bezoeker wel op de button geklikt als hij op zijn tablet/mobiel die pagina bezocht? Of juist niet? Of juist alleen wanneer hij/zij de pagina bezocht via zijn laptop/pc? Heeft hij pas op die button klikt, als hij/zij eerst nog andere pagina’s bezocht heeft? Noem het maar op. Het kunnen zoveel redenen zijn, waarom iets dan dus niet werkt. Ga maar zoeken……………

 

 

Maar ja, dan zit er in mijn ogen niets anders op, dan dat ook allemaal uit te proberen. Je moet zulke dingen dan uiteraard ook wel de kans geven om wel te kunnen werken. Kijk als je er vandaag achter komt dat bijv. die button de afgelopen week niet heeft gewerkt en je verplaatst hem, dan moet je natuurlijk niet denken dat hij morgen wel werkt. Kijk dan over een tijdje weer eens of het effect heeft gehad? Zoals met alles, het gaat allemaal niet vanzelf. Ook dat heeft tijd nodig.

Wil jij ook weten wat jouw websitebezoeker doet op jouw site? Installeer dan Hotjar en probeer het uit. Hulp nodig? Je weet me te vinden!

Ken jij nog een andere tool waarmee je dit ook kan? Let me know, dan probeer ik die ook eens een keer uit.

Laat een reactie achter





Scroll To Top

Deze website gebruikt cookies, en laadt in eerste instantie alleen noodzakelijke/functionele cookies in. We hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd, en mogen deze plaatsen zonder toestemming. Wil je een optimaal werkende website, inclusief video, foto's en social media berichten? Klik dan op "Accepteren". Bekijk onze Cookieverklaring.