Hoe plaats je een Chatbutton op jouw website?

Hoe plaats je nu zo’n Chatbutton op jouw website?

Misschien heb je er wel eens over gehoord? Of voorbij zien komen op social media. Maar wat is het nu eigenlijk, de Chatbutton of ook wel Messenger-Chatbot genoemd.

Een Messenger-Chatbot is een chatfunctie op je website. Je kunt het vergelijken met de Messengerfunctie die ook in Facebook zit. Je kunt dus heel gemakkelijk met elkaar over en weer een gesprek aan gaan. Het biedt dus veel kansen. Op deze manier wordt de manier om contact op te nemen met jou om vragen te stellen over jouw product of dienst dus veel gemakkelijker. Mailen of bellen doen mensen tegenwoordig niet zo heel gemakkelijk meer. Dat geeft soms een behoorlijke drempel en die wordt op deze manier stukken lager.

De Messenger-Chatbot zie je bij zeker bij grote bedrijven. Het is daar bijna standaard. Denk aan bijv. de banken of jouw hostingpartij. Even een vraag stellen en je hebt vrijwel direct contact met een medewerker van dat bedrijf. Soms super gemakkelijk (als je bij de juiste afdeling de juiste vraag stelt, dat dan weer wel). Zij gebruiken ook een vriendelijke chat pop-up en daardoor zijn mensen eerder geneigd om toch even die ene vraag op die manier te stellen. Voor jou dé kans om met jouw (potentiële)  klant in gesprek te gaan!

Vaak kun je bij een Messenger-Chatbot al vooraf een heel gesprek instellen. Stel je hebt een gratis weggever (bijv. een E-book/checklist) of een nieuwsbrief, dan kun je die ook via zo’n Messenger-Chatbot aanbieden en/of versturen. Je hebt dan dus een extra manier om deze bij jouw potentiële klant te krijgen. Het is dus een extra service die je biedt aan jouw (potentiële) klant.

3 Messenger-chat tools die je kunt gebruiken om te plaatsen op je website te plaatsen.

Er zijn verschillende mogelijkheden, dus je moet goed kijken wat bij jou en jouw klanten past. Om maar een voorbeeld te noemen; zitten jouw klanten op Facebook of juist niet? Alleen dit bepaalt al welke chatfunctie je het beste kunt plaatsen op je website.

Je kunt bijv. denken aan;

  1. ManyChat: Deze Messenger-Chatfunctie heeft voordelen als:
  • Je kunt (een deel van) de berichten automatiseren.
  • De Messenger App op jouw telefoon kun je gewoon gebruiken om onderweg ook te kunnen antwoorden.
  • Je hebt (buiten de chat) nog veel meer opties om jouw klanten berichten te sturen.
  • Je bouwt hiermee een messenger lijst op, welk je net zoals een mailinglijst kunt gebruiken.

Nadeel: jij en jouw klanten moeten Facebook hebben, anders kunnen ze niet chatten met je. Weet dus goed waar jouw doelgroep zit!

Hoe plaats je ManyChat nu op je wordpress website?

  • Maak een gratis account aan bij ManyChat door op ‘Get started for free’ te klikken en log in met jouw Facebook account (zakelijk)
  • Ga naar Settings/Instellingen op het Dashboard om eerst het een en ander goed te zetten:
  • Pas de Greeting text aan: bijv. ‘Welkom (firstname)! Klik op ‘Get started’ om te beginnen. Je kunt hier zelfs emoji’s en persoonlijke velden (zie poppetje) aan toevoegen. Je ziet ook hoeveel karakters je kunt gebruiken voor de tekst.
  • Ga naar Automations om de Keywords aan te passen. Deze staan in het Engels, vertaal die dus naar het Nederlands of voeg er nog een aantal toe. Denk aan: inschrijven/uitschrijven.
  • Bij Edit Flow kun je je eigen berichten in het veld plaatsen en doe dit voor zowel je in- als uitschrijfberichten.
  • Klik op Publish en je standaardberichten zijn gemaakt.
  • Nu je chatberichten; ga hiervoor naar Growth Tools. In de gratis versie heb je maar 4 chatberichten die je kunt gebruiken, dus gooi degene die er al staan maar weg d.m.v. Delete via het tandwieltje. Kies nu voor New Growth Tool.
  • Geef je chat een naam: bijv. chat website of als je het op meerdere pagina’s gebruikt (bijv. je salespages), dan ‘chat (naam aanbod/naampagina)’
  •  Selecteer ‘Customer Chat’
  • De eerste automatische chatberichten moet je aanpassen d.m.v. de knop Edit. Hier kun je hem ook personaliseren e.d. zoals bij de Greeting text. Ben je klaar klik op Publish. De zin de er al staat met ‘stop’ om uit te kunnen schrijven, moet je laten staan. Dit is verplicht! (Vertalen mag). Je kunt bijv. de tekst gebruiken; ‘Hi Renate, wat leuk dat je contact opneemt via de chat! Als je hieronder jouw vraag stelt, komen we er zo snel mogelijk bij je op terug. PS: wil je geen berichtjes meer ontvangen? Dan kun je altijd ‘stop’ typen.’.  Zo dat was het eerste bericht.
  • Nu jouw welkomstteksten aanpassen; Ga terug naar het beginscherm en klik op de naam die je de chat had gegeven (bijv. chat website).
  • Nu wordt het even technisch, dus volg de volgende stappen in onderstaande afbeelding
  • Deze code plak je in de Headcode van jouw wordpress website via Weergave – Customizer – Code – Headcode. Het kan zijn dat jouw website een ander thema gebruikt waardoor je dit niet bij Headcode kan plaatsen. Google dan even waar je een code wel kunt plaatsen.
  • uitleg instellingen ManyChat-Messenger

 

 

2. Een andere optie voor een Chatfunctie op je website is: Tidio.

Deze werkt op zich vrij gemakkelijk. Je kunt zelf ook een hele ‘funnel’ bouwen of de ‘funnel’ die al gemaakt is aanpassen. Het voordeel is dat jouw klanten geen Facebook hoeven te hebben om toch met je te kunnen chatten.

 

3. Een andere optie voor een Chatfunctie op je website is: Chantra Chat.

 

Deze tools hebben allemaal een gratis mogelijkheid. Ik zou zeggen test het uit en kijk of jouw websitebezoeker überhaupt gebruikt maakt van die knop. En als dat zo is, op welke pagina, zodat je die pagina evt. kunt optimaliseren afhankelijk van de vragen die je krijgt via de chatfunctie. Er zijn nog veel meer opties. Ik heb voor deze gekozen om je er kennis mee te laten maken.

Laat een reactie achter